Photobucket Photobucket Photobucket

Blog Widget by LinkWithin

LAPORAN EKSPEDISI GUNUNG LEDANG

25 DISEMBER 2009

Para peserta yang terlibat berkumpul di foyer Kolej Ungku Omar tepat pukul 8.30 pagi untuk pendaftaran menyerti pendakian Gunung Ledang itu. Para peserta dibahagikan kepada 7 kumpulan.

Tepat jam 9.30 setelah persediaan telah sempurna, kami memulakan perjalanan ke Gunung Ledang. Seramai 51 peserta serta 6 orang renjer RGS yang berpengalaman telah menyertai pendakian ini.

Setelah sampai di kaki Gunung Ledang, perasan teruja dan bersemangat menyelubungi diri masing-masing. Rasa tidak sabar untuk mendaki. Setelah itu kami terus menaikkan khemah kami untuk bermalam selama 2 malam. Setelah itu, renjer RGS memberikan sedikit taklimat keselamatan dan kehidupan berkhemah.

Pada malam sebelum pendakian, pihak Taman Negara Gunung Ledang memberikan taklimat mengenai pendakian yang akan kami alami keesokan harinya. Kami tidak dibenarkan memetik sebarang tumbuhan kerana kebanyakan tumbuhan di Taman Negara itu adalah tumbuhan yang dikawal spesiesnya. Kami juga ditugaskan untuk mengangkat sedikit bantal sabut kelapa dari Menara Kawalan Telekomunikasi di sebelah puncak Gunung Ledang untuk diletakkan di trek yang telah rosak.

Selepas itu, kami pulang ke khemah untuk membuat persiapan pendakian keesokan harinya.

26 DISEMBER 2009

Paad pukul 6.30 pagi, para peserta berkumpul untuk memulakan pendakian. Pendakian harus dilakukan pada awal pagi kerana jangka masa pendakian ke puncak adalah lebih kurang 5-6 jam tidak termasuk jangka masa turun dari puncak ke kaki bukit.

Setelah melakukan sedikit senaman ringan, kami memulakan pendakian ke puncak. Kami harus melalui 8 checkpoint untuk tiba di puncak. Pelbagai halangan harus kami tempuhi untuk tiba di puncak. Semuanya mencabar. Tanpa semangat yang tinggi, harapan untuk tiba di puncak adalah tipis.

Extreme de corps merupakan sumber semangat para peserta untuk tiba dipuncak disebalik semangat-semangat yang diberikan oleh rakan-rakan.

Sebaik sahaja tiba dipuncak, perasaan yang tidak terhingga muncul dalam diri masing-masing. Walaupon sebilangan yang tidak tiba dipuncak akibat kecederaan, mereka tetap memberikan pujian menggunung buat rakan-rakan yang tiba dipuncak.

27 DISEMBER 2009

Setelah mengharungi detik-detik yang mendebarkan semasa pendakian dan menuruni Gunung Ledang, para peserta diujii pula kemahiran absailing. Namun, aktiviti ini tidak diwajibkan kerana risiko yang sangat tinggi.

Pada pukul 2.00 petang, kami berkemas-kemas untuk pulang ke UKM. Kami menurunkan khemah dan membersihkan kawasan perkhemahan. Selepas sesi pengambaran, kami terus bertolak pulang ke UKM.

banyak nilai-nilai murni yang dapat dilihat semasa pendakian ini termasuklah semangat setiakawan, tolong-menolong, menjaga kebersihan dan yang paling penting semangat esprits de coprs!

"Esprit De Corps"

usop santorian

January 13, 2010 at 2:05 PM

mcm karangan SPM je..hahahaha

ini kuntum yang buat..bukan aku..haha

Anonymous

January 14, 2010 at 11:44 AM

haha gred A tu boh.. haha