Blog Widget by LinkWithin

Meeting Seterusnya (28/02/2010)

Tarikh : 28 February 2010

Hari : Ahad

Tempat : Bilik Bankuasi

Masa : 9.00 p.m



p/s: Sila tepati masa.

Kehadiran adalah wajib!



"Esprit De Corps"
  Meeting Seterusnya (28/02/2010)

Annual Camping Gunung Berembun 2009/2010

Salam to all,

Seperti mana yang kita tahu, pada tarikh 18/02/2010 (Khamis) sampai 21/02/2010 (Ahad) yang lepas, annual camping kelab telah dijalankan. Seramai 37 peserta yang terdiri daripada ahli first year sampai lah alumni.




18/02/2010 (Khamis)


Nampak gayanya annual camping kali ni terpaksa dibuat pada hujung minggu cuti raya cina disebabkan oleh pelbagai masalah yang menimpa. Oklah, pada hari khamis malam, semua peserta telah berkumpul di foyer KUO, pelbagai kelengkapan camping telah disediakan dengan mantapnya. Pada ketika itu, semua peserta telah menunjukan semangat Esprit De Corps pabila bekerjasama untuk persiapan terakhir sebelum bertolak ke Berembun, Dungun. Terima kasih kepada mereka yang balik awal2 lagi.

Tepat jam kul 11.30 p.m lebih kurang, dengan rasa semangat, semua peserta bertolak menuju ke destinasi seperti yang dirancang. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 8 jam termasuk berhenti berehat dan sak kok lu.

19/02/2010 (Jumaat)

Lega terasa dihati bila sampai di sana dalam pukul 8 pagi. Seperti biasa taklimat ringkas daripada RGS dan Guide jabatan hutan di sana diadakan. Lebih kurang pukul 9 pagi, perjalanan menuju ke puncak bermula.

Annual camping pada kali ini adalah yang paling mencabar kerana perlu membawa barang di sepanjang perjalanan dengan jarak lebih kurang 7 KM dengan trek turun naik tak habis2. Walaupun keadaan trek yang amat mencabar, tapi masing2 memang bersemangat sakan pabila diberi kata2 semangat oleh ahli2 kelab yang lain. Terima kasih banyak2. Keadaan pemandangan yang cantik amat mempersonakan setiap peserta yang pergi.

Lebih kurang pukul 1 petang lebih2 sikit, semua peserta telah sampai di Kem Balak dekat sungai Y. Keadaan di situ amat sesuai sekali untuk beristirehat dan masak memasak. Masing2 telah mengambil peluang untuk berehat, makan bersama, solat dan sebagainya. Seperti biasa, coklat memang menjadi bahan utama untuk di pelahapkan sama2. Itu lah semangat kekeluargaan yang kita mahu.
Nampaknya perjalanan semakin jauh lagi, oleh kerana masalah masa yang lari sikit, ada sedikit perubahan plan. Dari kem Balak, peserta akan menuju terus ke Puncak Berembun lebih kurang jam 4 petang. Walaupun masing2 dah penat,letih dan ada yang kejang otot. Tapi dari segi psychology masih utuh dengan motto Teguh Setia Bersatu!

Perjalanan ke puncak juga memang mencabar, kadar kecerunan semakin tinggi menyebabkan perasaan luar biasa semakin meningkat. Seperti di Ledang sebelum ini, taman Bonsai juga dijumpai. Tapi ia masih tidak boleh lawan taman Bonsai di Ledang dari segi kecantikanya.

Oh penat tidak terkata bila sampai di taman Bonsai. Sumer pancit, kaki, tangan dan yang pastinya perut. Lebih kurang kul 7 petang bersamaan 3 jam perjalanan, alhamdulilah dengan perasaan nikmat peserta2 telah sampai di puncak Berembun!

Perasaan gembira, terharu, sayu bercampur bila berada di atas. Masing2 telah gelak sakan kerana gembira yang amat sangat dicampur pulak ada kamera untuk diambil gambar. Segala posing ada, yang peliknya yang letih bertukar kuat bila bergambar. Kekeke. Itulah keunikan kelab xtremec!Tahniah dan syabas diucapkan! Terutama sekali pada first yang pertama kali mengikuti camping bersama kelab XtremeC yang disayangi.

Oleh kerana masa yang memcemburui, perjalanan turun dari puncak perlu diawalkan disebabkan hari yagn dah nak gelap. Dalam pukul 7 lebih masing2 telah bergerak turun ke Kem Langsir dengan kedudukan peserta perempuan dihadapan. Dalam keadaan gelap gelita ditengah malam, mental peserta diuji sekali lagi pabila perlu melalu trek yang curam dan melalui trek yang licin disebabkan di tepi sungai. Dengan perjalanan diterangi lampu suluh je, lega tidak terkata pabila dapat sampai di kem langsir dalam masa lebih kurang 3 jam. Memang annual camping kali ni sangat mencabar, cuba bayangkan seluruh perjalanan setiap peserta perlu memikul beg yang berat bersama makanan dan khemah.


Dengan keadaan suasana malam yang sayu ditemani bunyi semulajadi hutan yang misteri, lebih kurang pukul 11 malam peserta telah sampai di Kem Langsir. Pemandangan di kem Langsir yang amat cantik sekali, dengan batu sungai yang besar terhampar, memang sesuai sekali untuk tidur menghadap langit sambil tengok ke bintang yang bercekerama di langit biru sana. Itu lah pengalaman yang tidak boleh dilupakkan oleh setiap peserta. Di kem Langsir ini juga makanan malam disediakan dan khemah dipasang untuk persediaan untuk perjalanan besok yang masih jauh lagi.

19/02/2010 (Sabtu)

Sinar pagi di kem lansir amat indah sekali, semangat peserta makin kuat untuk meneruskan perjalanan seterusnya. Sarapan pagi disediakan dengan amat teliti sekali oleh chef2 yang berpengalaman. Pada hari ketiga ini, peserta mengambil peluang mandi di sungai dan air terjun di kem Langsir. Ada juga yang tidak melepaskan peluang meninggalkan pisang masak berwarna kuning dengan gembiranya. Pemandangan yang amat mengujakan peserta semua.



Selepas sarapan dan makan tengahari, perjalanan camping seterusnya bermula. Pada lebih kurang pukul 12 tengah hari, peserta bersia sedia menurun kan khemah untuk ke kem Balak. Macam biasa, taklimat ringkas diberikan oleh Guide jabatan hutan. Dan untuk melancarkan perjalanan, peserta perempuan berada di barisan hadapan diikuti dengan peserta lelaki di belakang.


Tepat jam 1.30 petang, peserta memulakan perjalanan yang dianggarkan mengambil masa 4 jam ke kem Balak. Kem Balak adalah tempat yang peserta memasak semasa hari sebelumnya. Keadaan trek yang turun naik amat mencabar mental peserta. Peserta juga perlu melalui beberapa batang sungai sebelum ke kem Balak. Lebih kurang pukul 5.30 petang, alhamdulilah semua peserta sampai ke kem Balak dengan jayanya. Ini adalah tapak perkhemahan kedua untuk annual camping kali ini. Sampai sahaja disana, peserta lelaki sibuk menaik kan khemah, manakala peserta perempuan sibuk memasak untuk makan malam.

Suasana malam kembali menjelma, masing2 mengambil peluang membersihkan diri untuk aktiviti seterusnya. Selesai sudah makan malam, tepat jam 9 malam, beberapa game untuk mengeratkan silaturahim antara peserta kelab diadakan iaitu “choki choki cha cha cha” dan “lagu burung atas batang”. Terima kasih pada AJK program kerana dapat menghiburkan hati peserta pada malam tersebut.


Seterusnya aktiviti bersama MT, senior dan Alumni bermula. Pada malam tersebut, peserta tahun 1 diberi penekanan tentang jati diri kelab. Olahan daripada MT, senior dan Alumni telah membakar semula semangat Esprit De Corps dalam setiap hati peserta.

Malang tidak berbau, pada malam tersebut, salah seorang ahli kelab kita iaitu saudari syud telah mengalami kekejangan otot. Dengan semangat kekeluargaan, masing2 telah menolong dengan sayangnya. Terima kasih pada mereka yang terlibat. Pada jam 12.45 pagi perjalanan aktiviti malam tersebut disambung lagi di tepi unggu api kerana kesejukan yang melampau di tepi sungai. Setiap peserta daripada first year menunjukan respon yang baik tentang asal usul kelab. Terima kasih diucapkan. Lebih kurang pukul 3 pagi, semua aktiviti pada malam tersebut selesai dengan jayanya. Semua peserta masuk tidur nyeyak dalam khemah masing2.

20/02/2010 (Ahad)

Pada hari terakhir perkhemahan, masing2 menunjukan wajah yang ceria dan bersemngat walaupun sedih kerana program dah nak habis. Macam biasa, sarapan pagi disediakan oleh chef2 kelab yang berpengalaman. Tapi perjalanan pulang masih belum selesai, dari kem Balak ke kaki gunung amat mencabar walaupun tak susah seperti trek sebelum ni. Lebih kurang bertolak dari pukul 11 pagi, perjalanan mengambil masa 4 jam. Majoriti peserta tiba di kawasan kaki bukit lebih kurang pukul 3 petang. Oleh kerana bas pukul 5 petang, setiap peserta mengambil peluang untuk berehat, mandi, sembahyang dan lepak2 sak ko lu bersama-sama.


Lebih kurang pukul 5.30, bas UKM sampai untuk perjalanan balik ke UKM. Dengan perasaan sayu, setiap peserta meninggalkan kaki gunung Berembun. Perjalanan ke UKM yang mengambil masa lebih kurang 7 jam memang meletihkan peserta. Dalam pukul 11.30 malam, semua peserta selamat tiba di UKM. Alhamdulilah semua peserta selamat sampai.

Jutaan terima kasih diucapkan kepada mereka2 yang pergi, dan tak lupa juga yang sentiasa support kelab selamanya. Hidupkan semangat Esprit De Corps dan motto Teguh Setia Bersatu!

"Esprit De Corps"

  Annual Camping Gunung Berembun 2009/2010

Tentatif Annual Camping Gunung Berembun 2009/2010

Sepermana yang sedia maklum, kelab Xtreme-C akan mengadakan perkhemahan tahunan seperti biasa. Sedikit info tentang Gunung Berembun:

Gunung Berembun yang terletak di Malaysia mempunyai ketinggian setinggi 2077 meter (6,817 kaki).
Gunung Berembun mempunyai hutan Dipterokarp Bukit, hutan Dipterokarp Atas, hutan Montane, dan Hutan Ericaceous atau hutan gunung. Terdapat banyak flora di gunung ini yang mempunyai nilai perubatan.

Credit Pic To Mukapecah8
Tentatif Penuh Program
  • Tarikh : 19-21 Februari 2010
  • Hari : Jumaat-Ahad
  • Tempat : Gunung Berembun, Dungun, Terengganu
  • Bayaran : RM 80.00

18 Februari 2010 (Khamis)

10.00 p.m - Berkumpul di foyer Kolej Ungku Omar
Bertolak ke Gunung Berembun, Besut Terengganu

19 Februari 2010 (Jumaat)

5.00 a.m - Dijangka tiba
6.00 a.m - Solat Subuh/Persiapan Diri
7.30 a.m - Sarapan
8.30 a.m - Taklimat pendakian gunung /Pemeriksaan Barangan
9.30 a.m - Mula Pendakian ke Kem B (Balak) dan bermalam di kem B
(pendakian mengambil masa lebih kurang 8-9 jam)
9.30 p.m - Aktiviti 1
11.00 p.m - Minum malam/Tidur

20 Februari 2010 (Sabtu)

6.00 a.m - Solat Subuh/Sarapan
7.00 a.m - Senaman ringan
9.30 a.m - Persiapan untuk mendaki ke puncak (pendakian mengambil masa lebih kurang 2 jam) seterusnya menuju ke kem Lasir yang mengambil masa 1-2 jam dam bermalam di kem lasir.
9.00 p.m - Aktiviti 2 
11.00 p.m - Minum malam/Tidur

21 Februari 2010(Ahad)

6.00 a.m - Solat Subuh/Senaman ringan
7.00 a.m - Sarapan pagi
9.00 a.m - Persiapan untuk turun ke Lata Cemerong
4.00 p.m - Pulang ke UKM


Untuk segala pertanyaan, bolehlah berhubung dengan Adi (+6017-2302636)

"Esprit De Corps"



  Tentatif Annual Camping Gunung Berembun 2009/2010

Meeting Terakhir Sebelum Annual Camping 09-10/02 /2010

Meeting terakhir sebelum Annual Camping akan diadakan pada 09/02/2010 (Selasa) dan 10/2/2010 (Rabu). Pada meeting hari rabu, taklimat daripada ranger akan diadakan. Semua peserta diwajibkan hadir kerana beberapa informasi penting akan disampaikan.

Detail meeting adalah seperti berikut:


Tarikh : 09 February 2010


Hari : Selasa

Tempat : Bilik Bankuasi

Masa : 9.00 p.m




Tarikh : 10 February 2010

Hari : Rabu

Tempat : Bilik Bankuasi

Masa : 9.00 p.m

Sila bawa duit baju RM20 dan yuran Annual Camping sebanyak RM80. Sebarang maklumat tentang Annual Camping bolehlah menghubungi Adi ditalian 017-2302634.



"Esprit De Corps"   Meeting Terakhir Sebelum Annual Camping 09-10/02 /2010

Keputusan Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar Sesi 09/10


Keputusan rasmi telah dikeluarkan dan ASPIRASI telah berjaya memenangi 21 kerusi manakala GABUNGAN MAHASISWA telah memenangi 14 kerusi dengan jumlah keseluruhan kerusi yang dipertandingkan adalah 35. Ini membolehkan pihak Aspirasi membentuk kabinet PMUKM yang kukuh iaitu 2/3 dari anggota MPP UKM. Syabas diucapkan kepada calon-calon yang berjaya, dan bagi yang kurang bernasib baik syabas juga diucapkan kerana telah berusaha bersungguh-sungguh.

Keputusan penuh pilihanraya kampus UKM 2009/2010:
http://smp.ukm.my/resultmpp/

Kepada semua jentera pilihanraya KUO yang kebanyakannya terdiri daripada ahli kelab Xtreme-C, syabas dan tahniah diucapkan atas segala usaha anda untuk memastikan pilihanraya kampus pada tahun ini berjalan dengan lancar. Semoga pada tahun-tahun akan datang, ahli kelab dapat memberikan lebih komitmen kepada pilihanraya kampus agar ianya dapat dijalankan tanpa sebarang kekecohan.




"Esprit De Corps"
  Keputusan Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar Sesi 09/10

Recent Comments